سخن ایرانی

سخن ایرانی

سخن ایرانی
سخن ایرانی

سخن ایرانی

سخن ایرانی

دلیل مرگ میلیون ها انسان در تاریک ترین دوران تاریخ جهان

زمانی که فاتحان اروپایی به سمت جهان جدید سفر کردند،‌ فتح آنها به صورت نامحسوس با همکاری متحدی نامرئی و مرگبار و به شکل یک بیماری به موفقیت رسید.


مرگبارترین بیماری همه گیر,بیماری های مرگبار



براساس گزارش CNN،‌ اکنون دانشمندان موفق به شناسایی بیماری شده اند که منجر به آغاز مرگبارترین بیماری همه گیر در این فصل تاریک از تاریخ شده است، بیماری که 80 درصد از جمعیت بومیان مکزیک را، نزدیک به 15 میلیون نفر،‌به کام مرگ کشاند.

 

DNA استخراج شده از دندان قربانیان بیماری همه‌گیر سال‌های 1545 تا 1550 اولین مورد ابتلا به سالمونلا در آمریکا را نشان می‌دهد. این نامی است که امروز روی این بیماری گذاشته شده‌است، در زمانی که بیماری در مکزیک و گواتمالا شیوع پیدا کرد، بومیان آن را cocoliztli (به معنی مورچه) می نامیدند.

 

در دوران این همه‌گیری یکی از فاتحان جهان جدید به نام فری خوان دی تورکومادا درباره بیماری نوشته‌است: تب واگیردار، سوزنده و مداوم بود، زبان خشک و سیاه می شد و تشنگی تمامی نداشت. افرادی که به این بیماری مبتلا می شدند نشانه هایی مانند هذیان،‌ بی خوابی،‌ تشنج، خونریزی و استفراغ شدید از خود نشان می دادند.

 

تا پیش از تحقیق جدید،‌ برای تمامی این نشانه ها دلیل طبیعی دیگری متصور می شد،‌اما اکنون محققان ماکس پلانک در آلمان برای اولین بار نشانه مستقیم ژنتیکی را از بیماری سالمونلا از بقایای قربانیان این همه گیری وسیع به دست آورده اند. بیش از 30 اسکلت انسان از شهر اوآکساکا در مکزیک از زمین بیرون کشیده شد،‌ محلی که قربانیان این بیماری همه گیر صدها سال پیش در آن دفن شده‌ بودند.

 

محققان با استفاده از تکنیک تشخیص DNA جدیدی به نام ابزار تحلیل گر هم تراز متا ژنوم، یا MALT، موفق به کشف رشته ای از باکتری به نام Paratyphi C از خانواده سالمونلا انتریکا شدند که احتمالا توسط اسپانیایی ها به جهان جدید منتقل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.